Послуги по внесенню змін фінансової компанії до норм постанови 153 і 177 НБУ

В серпні та грудні минулого року Національний банк (НБУ) прийняв два важливих документи щодо діяльності фінансових компаній. Це постанови №153 та №177. Вони стосуються фінансових компаній, які є небанківськими організаціями, і вони зобов’язані привести інформацію про себе у відповідність до норм цих документів. 

Внесення змін у відомості про фінансову компанію – це непросте завдання, воно потребує чимало часу і знань про те, як саме можна внести необхідні зміни. Тому цю справу краще довірити спеціалістам. Адвокатське об’єднання «Бравекс» пропонує послуги по внесенню змін фінансової компанії до НБУ. Юристи компанії допоможуть клієнтам виконати всі умови, яких вимагає фінансовий регулятор.   

Кого стосуються нові вимоги?

Нові правила Національного банку України поширюються на фінансові компанії, які вважаються небанківськими установами. Зокрема мова йде про наступні організації:

  • Лізингові компанії.
  • Страхові компанії.
  • Факторингові компанії.
  • Кредитні спілки.
  • Організації, що працюють в сфері обміну валют.
  • Ломбарди тощо.

У разі невиконання вимог НБУ, проти компанії можуть бути застосовані санкції, відповідно до Постанови №12 від 01.02.2021. Зокрема може бути призупинена або відкликана ліцензія на надання фінансових послуг. Компанія може бути оштрафована на суму до 170 000 гривень. НБУ може призначити тимчасову адміністрацію та тимчасово усунути діючий керуючий склад від керування організацією, а також застосувати інші заходи в рамках своїх повноважень.

Приведення у відповідність до норм постанови 153 НБУ.

Наприкінці 2022 року Нацбанк затвердив нові ліцензійні умови для небанківських фінансових організацій. Постановою №153 від 24.12.2022 затверджено положення про реєстрацію, ліцензування, та ведення фінансової діяльності для організацій, що надають фінансові послуги. В документі встановлені норми, що стосуються як компаній, які лише бажають отримати ліцензію на фінансову діяльність, так і організацій, що вже мають відповідний документ.

Постанова №153 від 24.12.2022 – це документ, який встановлює постійні ліцензійні вимоги для небанківських організацій. З 2020 по 2022 рік діяли тимчасові вимоги, що було пов’язано з перехідним періодом в рамках передачі повноважень на ліцензування таких установ від Нацкомфінпослуг до Нацбанку. 

Перше, на що важливо звернути увагу – необхідність розробки шести внутрішніх корпоративних документів. Мова йде про наступні документи:

  • Про виявлення та запобігання конфлікту інтересів.
  • Порядок розгляду звернень та скарг, та взаємодію з клієнтами.
  • Визначення обов’язків, відповідальності та методів прийняття рішень представниками керівного складу. Мова йде зокрема про директорів, бухгалтерів та інших ключових осіб.
  • Правила з надання фінансових послуг.
  • Документ про реалізацію обмежень для фізичних та юридичних осіб, що знаходяться під санкціями.
  • Правила внутрішнього фінмоніторингу.
  • Политика винагороди (для кредитних та страхових компаній)
  • Положення про органи контролю над діяльністю (для кредитних та страхових компаній).

Фінансові компанії зобов’язані привести у відповідність до нових ліцензійних вимог власний вебсайт, надати відомості про підрозділи компанії (ділова репутація, наявність відповідного програмного забезпечення, технічна оснащеність приміщень тощо). Необхідно надати відомості про відповідність ліцензійним вимогам щодо бенефіціарів та керівного персоналу. Це стосується їхньої ділової репутації, профпридатності до певних посад тощо.

Компанії зобов’язані подати до Національного банку України наступні документи: 

  • Опитувальник.
  • Анкети директора, головного бухгалтера та інших представників керуючого складу.
  • Письмове запевнення про відповідність вимогам, висунутим НБУ.

Також потрібно надати відомості про те, що бенефіціари, а також інші представники керівного персоналу, не є громадянами або податковими резидентами країни-агресора.

Приведення у відповідність до норм постанови 177 НБУ

У зв’язку з введенням в Україні воєнного стану через повномасштабне вторгнення російської федерації, Національний банк видав постанову №177 від 12 серпня 2022 року. Цим документом встановлено особливості реєстрації та ліцензування фінансових небанківських установ на час дії воєнного стану в Україні. 

Перш за все, норми постанови №177 від 12.08.2022 стосуються покращення процедури оцінки фінансового стану бенефіціарів компаній. Нацбанк дозволив аудиторам, які проводять аудит майнового стану фізичних осіб, не надавати особі, що проходить дану процедуру, звіт про оцінку. Якщо фізична особа надає дані про майновий стан, що включають нерухомість на тимчасово окупованих територіях, аудитор може оцінювати це майно лише в тому випадку, якщо дані про нього наявні в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Також постановою №177 Нацбанк оптимізував перелік документів, що мають подавати небанківські організації. Зокрема діють наступні вимоги: 

  • Якщо компанія надала документи для оцінки фінансового та майнового стану кінцевих бенефіціарів, які відповідають нормам постанови, фізичним особам не треба подавати ці документи повторно. 
  • Якщо документи для оцінки фінансового та майнового стану відповідають нормам що діяли до ухвалення постанови, то доведеться надати документацію у відповідності до вимог, що вказані у постанові. 
  • Якщо компанія збільшила статутний капітал після того як була здійснена оцінка її майнового та фінансового стану, вона зобов’язана надати додаткові відомості щодо тієї частини статутного капіталу, яка була додана.
  • Якщо власник суттєвої частки збільшив свою частку у компанії або з’явився ще один власник суттєвої частки, потрібно надати відповідні відомості. Перелік документів вказаний у главах 38 та 39 постанови №153.

Також є певні зміни, що стосуються кредитних спілок та страхових компаній. Зокрема якщо такі організації надали опитувальник та відомості про відповідність до вимог ліцензування відповідно до постанови №153, вони можуть не подавати опитувальник, передбачений положеннями постанови №177 у 2023 році. Такі самі норми діють і щодо анкет кінцевих бенефіціарів та представників керуючого складу.

Внесення змін про фінансову компанію до НБУ

Фінансова небанківська компанія зобов’язана повідомляти в Національний банк про зміни у штаті або в організаційних документах. Це необхідно робити в наступних випадках:

  • При змінах в структурі власності.
  • При призначенні нового керівника компанії, керівника відділу інкасації або головного бухгалтера.
  • В разі внесення змін до статуту юридичної особи.
  • Для коригування інформації в анкеті юридичної особи.
  • Зміна відомостей щодо діяльності структурних підрозділів.

Вимоги в кожному випадку відрізняються. В разі невірного їх виконання, у внесенні змін буде відмовлено. Тому варто довірити справу спеціалістам. Адвокатське об’єднання «Бравекс» виконає всі необхідні роботи для внесення будь-яких змін, а також для приведення компанії у відповідність до норм постанов №153 та №177. Юристи компанії проведуть процедури, згідно діючих правил, в короткі терміни. 

Консультація фінансового адвоката щодо внесення змін у фінансову компанію.

Для отримання консультації профільного фахівця, щодо приведення у відповідність фінансової компанії до норм постанов 153 і 177 НБУ, Ви можете зв'язатися з нами за телефонами: +380 (67) 000-88-00 (Viber, Telegram, Whatsapp) або заповнити просту форму зворотного зв'язку та наш адвокат у сфері банківського та фінансового права зв'яжеться з Вами найближчим часом та проконсультує Вас.

    Виберіть зручний для Вас вид консультації